fredag 28 december 2007

Världens godaste kola!

Nu är jag tillbaka efter julbesök hos släkt och familj. Det är alltid väldigt skönt att komma hem igen efter att ha varit borta, hur bra det än har varit på resan! Jag tycker att det är trist att min favorithögtid är över så för att inte påminnas om det hela tiden har jag redan nu börjat plocka bort lite julgrejer här hemma. Nu blir det mer allmänt "vinterpynt". Jag hade ett fat med mossa och hyacinter på bordet i vardagsrummet, men hyacinterna hade ju vissnat när vi kom hem, så nu har jag bytt ut dem mot vita blockljus i stället.




Just det, jag skulle ju berätta om världens godaste kola. Vi har gjort den några år nu och den gör succé vart den än kommer! Det är ingen traditionell seg kola, utan mer som fudge med smak av mjölkchoklad.





Ljus chokladkola, ca 50 bitar



3 dl vispgrädde


3 dl strösocker


1 dl ljus sirap


50 g smör


2 msk honung


100 g mjölkchoklad



Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt det koka upp och koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2 minuter.



Finhacka chokladen. Ta av kastrullen från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den smält.



Klä en liten form (ca 15 x 20 cm) med smörpapper. Häll ut kolasmeten i den och låt kallna. När kolan stelnat skärs den i fyrkantiga bitar. Förvara dem svalt.







Inga kommentarer: