måndag 2 juli 2012

Caféer på Österlen, del 1

Eftersom det här med cafébesök är en relativt stor del av vardagen här nere under semestern, så tänkte jag dokumentera mina besök och dela dem med er, kära läsare. Här kommer första delen i det som ofrånkomligen kommer att bli en följetong.

Imorse skulle jag köpa bröd till lunchen. Det enklaste sättet att få tag i gott bröd här är att hoppa upp på cykeln, cykla ner till Kåseberga och där inhandla surdegsbröd på Vendel Ale stenar Organic bakery. Mycket gott surdegsbröd, även goda bakverk och en utsikt som slår det mesta! Något som är viktigt för mig förutom det som fröjdar magen, är även det som fröjdar ögat. Inredningen är modern, lite avskalad, men försök till mys genom fårskinn på några stolar inomhus. Efter ett antal kaffestugor med virkade dukar och gamla vingliga bord (som ibland kan ha sin charm) känns detta väldigt skönt för mig. Jag blir på något vis mer avslappnad av rena linjer och kaffe latte i glas, än krusidulliga gardiner och blommiga kaffekoppar på fat. I samma hus finns även en restaurang, Grill by the sea, som delar den stora uteserveringen precis vid havet med caféet, och som serverar riktigt god mat.


Inga kommentarer: