lördag 3 maj 2014

Att låta förnuftet styra

Dagen började i moll. Ont i halsen. Allmänt seg. En påse gick sönder när jag skulle packa in den i bilen utanför ICA Maxi, så ett mjölkpaket sprack. Jag var inte glad. Ville helst stänga in mig och dra nåt gammal över mig. Men då är det ju tur att jag inte är så väldigt känslostyrd, utan ofta låter förnuftet få bestämma. Och förnuftet vet att jag inte blir gladare av att dra nåt gammalt över mig, snarare blir jag bara ännu mer ledsen. Förnuftet vet att jag behöver göra något, gärna något roligt och kreativt.

Det fick bli en liten loppisrunda och inköp av färg för att måla om en stol. Loppisrundan gick strålande! På Erikshjälpen, som alltid brukar vara stängd när jag åker förbi (lite udda öppettider), hittade jag direkt två fina tallrikar och en lampa. Jag föll för tallrikarnas mönster - 50-talssnyggt. När jag vände på dem visade det sig vara två olika serier från Upsala Ekeby! Det underliga var att de bara kostade 25:-/st. Men det fick sig snart en förklaring, för de var lite naggade i kanten båda två, men det gör mig ingenting. Det betyder ju bara att de har använts!

 
Ommålningen av stolen sattes igång direkt när jag kom hem från loppisrundan, men det krävs ytterligare några strykningar innan den är färdig, så bilder kommer senare. Men sen var jag på G! Lyckan av loppisfynden tillsammans med lite handfast arbete gjorde mig mycket piggare och jag sydde raskt ett kuddfodral.
 
 
 
Tyget kommer från Spoonflower och heter Round the bend. Fodralet är sytt med den överlägsna "örngottsmetoden". Från Spoonflower kan man beställa alla tyger i s.k. fat quarter. Det är en provbit på ca 53x45 cm som givetvis inte kostar lika mycket som en hel meter. Perfekt till en kudde om man tar enfärgat tyg till baksidan. Pläden bakom kudden är ett fynd från ICA Maxi.

 

Inga kommentarer: