söndag 11 maj 2014

Nyttig kladdkaka

Helgens bakverk blev av den mer nyttiga sorten. Har testat lite raw food-varianter förut för att få till något som är bra för kroppen och som samtidigt tillfredsställer mitt sötsug. De flesta kakor har blivit väldigt bra, särskilt den här, men så klart inte lika bra som the real thing. Nu testade jag ett recept på en bakad kladdkaka, och som därmed inte kvalar in i raw food-kategorin, vilket inte spelar någon som helst roll för mig. Receptet kommer från den nyutkomna boken "Smarta sötsaker" och kakan innehåller varken mjöl, socker eller fett. Nu förstår ju de flesta av oss att en sån kaka inte direkt smakar som himmelriket, men den var faktiskt god. Extra gott blev det med hallon till och kokos i stället för ströbröd i formen, för kakan i sig smakar inte så mycket (choklad).


Kladdkaka

6 ägg, vitor och gulor separerade
200g sötmandel (jag använde mandelmjöl)
200g dadlar utan kärnor
2 dll vatten
½ dl kakao
(I ursprungsreceptet har de även 1 krm finhackad röd chili i kakan, men jag skippade det)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform (jag använde kokos för att få lite smak).

Vispa äggvitorna till ett vitt skum. Vispa upp äggulorna lätt.

Mixa mandlarna i en matberedare till mjöl (behövs ej om du använder mandelmjöl). Tillsätt dadlar, vatten, äggulor och kakao. Kör på hör hastighet till en smet.

Vänd försiktigt in chokladsmeten i de vispade äggvitorna med hjälp av en slickepott.

Fördela smeten i formen, ställ in i mitten av ugnen och grädda i ca 20 minuter.

Inga kommentarer: