onsdag 28 maj 2014

Mumsig blåbärstårta

En mumsig kaka för att fira helgdagarna som kommer, kanske? I lördags bakade jag en blåbärsmoussetårta på browniebotten - hur god som helst! Det var första gången jag gjorde den och nästa gång ska jag nog göra två ändringar i receptet: lite mindre blåbär och lite mer gelatin.

Brownietårta med blåbärsmousse
Browniebotten:
150 g mörk choklad
100 g mjukt smör
2½ dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
Blåbärsmousse:
6 gelatinblad
225 g blåbär
3 äggulor
1 dl florsocker
2 dl gräddfil
3 dl vispgrädde

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°. Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Rör ihop smör och socker.

Rör ner äggen ett i taget och blanda med chokladen.

Sikta ner kakao, vaniljsocker och mjöl och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt kakan kallna i formen.

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 min.

Mixa blåbären till en fin puré. Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt och blanda med blåbären.

Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull. Rör ner dem i äggsmeten. Blanda ner gräddfilen.

Vispa grädden och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen på den kalla kakan. Låt stå i kyl ca 5 tim.

 

Inga kommentarer: