söndag 7 oktober 2012

Efterrättsbord på 2-års kalaset

Igår kom den lilla flickan som fyllde två år hem till oss. Vi hade förberett oss hela morgonen. Olika medlemmar i familjen fokuserade på olika saker. F på fiskedammen. I hans förberedelser ingick att ta fram skojsaker som man också kan råka få när man fiskar, innan den riktiga godispåsen kommer; ett par kalsonger och en tom toarulle till exempel. Han skrattar så han håller på att storkna när någon får dessa grejer på kroken! S blåste ballonger, gjorde fruktsallad, dammsög och hade det statusfyllda uppdraget som kaffeansvarig. (Jag dricker inte kaffe och känner därför att jag inte riktigt har "den rätta känslan" för det där med kaffe. Självklart kan jag lära mig hur man gör, men det blir bara på ett ytligt plan. Jag har förstått att kaffe är mer än rätt antal skopor kaffe, enligt vissa.) Själv var jag ansvarig för tårtan och det allmänna piffet - perfekta uppgifter för mig. Vem hade fördelat dem så bra?

Nu kanske rubriken på detta inlägg är lite vilseledande. Det var ju egentligen inte efterrätt detta, utan det var själva huvudrätten som bestod av efterrättsliknande saker. Går ju också bra, tycker jag.


Här är hela härligheten! Ett efterrättsbord måste vara färgmatchat. Det förstår ju vem som helst.


Vimpeln görs lätt genom en mall som faktiskt finns i word (Infoga textruta). Man klipper bara ut den och tejpar fast två grillpinnar på baksidan. Tårtan blir så där hög om man använder två tårtbottnar gräddade i en högre form som mäter 15 cm i diameter. Fyllningen var hallonkompott och passionsfruktsmousse.


Köpevetelängd som piffats till med ett sidenband. I bakgrunden skymtar godispåsarna till fiskedammen.


De omskrivna cake popsen och fruktsallad i små glas. Frukt blir alltid godare om man skär den i små bitar och lägger upp den lite fint. Men min mamma tandsköterskans devis "Frukt är godis" kommer jag dock aldrig att hålla med om!


Inga kommentarer: