torsdag 17 januari 2008

Loppis...

Jag är egentligen ingen loppis-människa. Jag tycker oftast att det bara finns en massa skit :-0, och pedanten i mig gillar inte alls den oreda som oftast råder på loppisar. Detta innebär inte att jag aldrig går på loppis; det händer faktiskt ganska ofta, men jag jagar inte runt efter allehanda hemskrivna skyltar som sitter både här i stan och utmed landsvägarna. Nej, jag går oftast på "kända" loppisar, alltså såna jag har varit på förut och där det är en viss ordning eller där jag vet att jag kan göra små fynd.

Här i Uppsala är Presenta på Väderkvarnsgatan min favorit. Där finns utvalda grejer, rätt mycket glas, porslin och keramik (en hel del från gamla Upsala Ekeby som har sååå fina saker - en dröm vore att ha en så fin vas som på bilden), men även lite möbler och då från 50- och 60-talet. Det är snyggt och ordnat och väldigt lite "jox". Visst, det kanske är lite dyrare än på nån gårdsloppis, men det är det värt. Och det är verkligen inte dyrt i jämförelse med liknande loppisar/antikaffärer i Stockholm!

Många personer har ju som stort sommarnöje att åka på loppis och auktion. Auktion har jag aldrig fastnat för. Jag vill bestämma mig i lugn och ro och inte behöva tävla om sakerna genom att ropa summor hit och dit (ja,det kanske är lite mer organiserat än så...). Men varje sommar när vi är på Österlen så blir det en loppisrunda, och där är det ju mer stora lador eller gamla garage fulla med grejor, men det funkar för jag är inställd på det och jag vet att jag har hittat saker där förut.

Här är min lilla samling loppisfynd hittills!



Brickan och det svarta fatet kommer från Gröna ladan som ligger mellan Hedvigsdal och Löderup på Österlen. De kostade typ 50:-/styck. Båda vaserna är inhandlade på en stor utomhusloppis i Berlin för några år sen. Allt på loppisen kostade 1 euro/styck! De gråa ljusstakarna är från just Presenta och jag betalade nog 80:- för båda. Som ni ser är jag lite svag för 50-tal...

1 kommentar:

JesperochKarin sa...

Hej Linda! va kul med ditt loppisinlägg. tänkte på om man skulle ta motsvarande bild hemma hos mig, skulle bli hela huset:) Ska upp till stuga och spackla imorrn, och sen börja måla!
Ser jättemycket fram emot fredag, hör av er om jag ska ta med något - kram