lördag 5 januari 2008

Tulpansäsong!

Nu är alla julsaker borta (förutom ljusslingan på balkongen och advenststjärnan i vardagsrummet, men de ger så mysigt ljus)! På nåt konstigt vis känns det då helt plötsligt som vår och jag vill köpa krokusar och pärlhyacinter. Men det är väl så att man måste stå ut med ungefär två månader vinter till, så det gäller att hålla igen lite på vårpyntet ;-).



Igår var jag i Stockholm och kollade lite i trevliga affärer, bl.a. Tiogruppen på Söder som har sååå fina mönster på sina väskor, grytlappar, tyger och necessärer! Detta är två av mina favoritmönster (jag upptäcker att mycket av det jag gillar är svart, vitt och grått...).









Självklart var jag även på Hötorget och köpte blommor, och då blev det lite våriga tulpaner. Jag är lite småkär i rosa så hälften av tulpanerna är i den färgen. Kankse som en motvikt mot det svarta, vita och gråa, som ju liksom inte är så mycket "färg".
Vi i Sverige ska ju tydligen vara dem som köper mest tulpaner i hela världen, och jag har faktiskt inte svårt att förstå varför. Vi har haft det mörkt och kallt rätt länge, julen är över (som ju för de flesta ändå är en glädjens högtid) och allt är allmänt lite trist. Då kan man lysa upp vardagen med fina blommor i roliga färger! Blommor som är rätt billiga och väldigt lättskötta - klart som tusan att vi handlar många tulpaner :-)

Inga kommentarer: