fredag 15 mars 2013

Målbild

Jag jobbar en del med målbilder. Har hört att det ska vara bra. Förresten inte bara hört, utan testat själv och känt att det fungerat. Jag lär till och med ut det till mina elever och det är svårt att göra utan övertygelse!

Tydligaste målbilden, och den som har fungerat allra bäst, var den jag hade inför F:s födelse. Jag, S och vår lilla nyfödda bebis hemma i soffan framför den öppna spisen (det var på den tiden vi bodde i en lägenhet med öppen spis - längtar tillbaka en smula). Så såg den målbilden ut. Jag hade till och med skrivit ner den, vilket kändes lite fånigt på något sätt. Men idag är målbilder allt annat än fånigt för mig. Tanken på mig och S och lilla knyttet, hemma i tryggheten, tog mig lugnt genom förlossningen. Det och en otroligt fokuserad andning!

Nu försöker jag använda samma kraft för att nå målet Våren. Lite naivt, kanske ni tänker, för det är ju ingen idé att ha en målbild som man själv överhuvudtaget inte kan påverka. Visst, så är det. Det kanske rent av är dumt eftersom det får mig att längta efter något som jag inte kan påverka, men som påverkar mig i allra högsta grad, och genom att fokusera så mycket på framtiden kanske jag missar nuet. Eller så kanske jag blir så otroligt besviken varje morgon när jag vaknar och det är många minusgrader ute. Ja, mycket troligt. Men jag ger inte upp min dröm om våren! Och jag kan ju säga så här: på ett sätt är det en helt genialisk målbild för jag kan vara bombsäker på att jag kommer nå målet. Det har ju hittills aldrig hänt att det inte har blivit vår, någonsin menar jag. Trots snö på Valborg (- 92) så blev det ta mig tusan vår det året också.


 


Inga kommentarer: