söndag 31 mars 2013

Matintresse

Påsken lunkar vidare i sakta mak. Och även om det inte är någon vårjackevärme att tala om så skiner solen - jag blir så glad! Igår var vi hos min bror och där vankades det släktmiddag för 15 personer. Som vanligt bjöds det på otroligt god mat bl.a. blomkålspuré, heta räkor, laxsnittar, bulgursallad med halloumi och ett gäng sillar. Matlagningsintresset har vi gemensamt, min bror och jag. Var det kommer ifrån vet jag inte riktigt för i vårt barndomshem var matintresset inte så stort, utan det var falukorv och makaroner som dominerade. Kanske därför? Som en reaktion mot den fantasilösa vardagsmaten från vår barndom? (Förlåt mamma!)

Bilderna kommer inte från gårdagens middag (glömde kameran hemma) utan från långfredagens påsklunch.

 


 

Vi bjöd på en liten buffé (mycket trevligt alternativ när det är festdags) som bestod av klyftpotatis, aioli, melon- och chèvresallad, ägg- och räkröra i salladsblad (båda recepten från Made by Mary), oliver och god ost och bröd. Det behövs verkligen inte så många olika rätter - man blir proppmätt ändå!


Inga kommentarer: