måndag 25 juli 2011

En söt sur kaka

Förutom att åka på loppis här på Österlen ägnas dagarna även åt en hel del mat och bak. Det blir lätt en smärre festmåltid varje kväll med vin och efterrätt. Kaka till eftermiddagsteet är snarare regel än undantag. Konsekvenserna av detta kan vi tala tyst om. Jag gillar både att laga mat och baka, och att äta mat och kakor, så jag ska inte klaga.

När jag bakar blir det nästan uteslutande något med choklad i. Önskar jag kunde sticka ut på något vis vad gäller sötsmak, men det är choklad som gäller. Jag är smått skeptisk till sötsaker med lime eller citron i. Det säger ju sig självt: sura saker ska man inte ha i söta saker! Men så fick jag ett oplanerat bakryck och då var det "man tager vad man haver" som gällde. Jag jämförde innehållet i köksskåpen med olika kakrecept och det enda, lite roligare än vanlig sockerkaka, som jag kunde få ihop var en kokoskaka med lime. Receptet kommer från underbara boken "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström.



Och ja, för att vara en kaka med en sur ingrediens blev den riktigt mumsig! Här är receptet:

Kaka
150g smör
rivet skal och saft av 1 stor lime
4 medelstora ägg
2dl socker + 1tsk vailjsocker
3dl kokosflingor
2dl vetemjöl + 1tsk bakpulver

Glasyr
200g rumsvarm philadelphiaost
5msk florsocker
1-2msk rivet limeskal + lite limesaft

Smält smöret på låg värme. Smörj och bröa en rund form, ca 22 cm.
Värm ugnen till 175 grader. Riv skalet av 1 tvättad och torkad lime. Pressa ur saften.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Lägg i skal + limesaft, kokos och det smälta smöret. Sist vetemjöl blandat med bakpulver. Häll smeten i den smorda formen.
Grädda kakan i 35-40 minuter. Gör under tiden glasyren.
Rör ihop den rumsvarma philadelphiaosten med florsockret. Rör även i skal och saft från lime. Bred detta över kakan när den svalnat något. Garnera gärna med limeskal eller -skivor.

Inga kommentarer: