söndag 17 juli 2011

Storloppis!

Idag var det en stor dag här i trakten. Det var loppis på Ingelstorps IP i förmiddags. Denna begivenhet upplevde jag för första gången förra året. Då kände jag mig vilsen och förvirrad och gjorde helt klart några nybörjarmisstag. I år hade jag koll på läget och vågade till och med pruta!

Här på Österlen finns det ju en hel del loppisar. Verkligen. De flesta är inte så billiga för de vet att alla sommargäster (från Stockholm) har pengar och är vana vid ännu högre priser. Visst kan man göra fynd, men det är inte helt lätt. På loppisar som anordnas av idrottsföreningar, som den idag, kan man däremot verkligen göra fynd. De vill liksom bara bli av med grejerna och har ingen större koll. Tio eller tjugo kronor är det vanliga priset för de flesta grejer. Rimligt, tycker jag. Kul också!


70:- betalade jag för dessa sex saker. Det var den turkosgröna äggkoppen som kostade 20:-, alla andra saker: en tia styck. Kaffefiltret i porslin är till S (jag har liksom aldrig lärt mig dricka kaffe). Den vita krukan är från Steninge och jag har en likadan hemma; de får bli kompisar på fönsterbrädan. Brickan, lilla skålen på fot i pressglas och vasen var sånt som bara åkte med av farten!

Inga kommentarer: