måndag 18 februari 2013

Rödbetskaka med choklad

Den här urgoda kakan gjorde jag för första gången i julas. Jag var på jakt efter något lite kladdigt och gärna med choklad. När jag hittade detta recept var jag först inte så imponerad. Men sen kom jag på att jag ätit just en sån kaka på Ulriksdals trädgårdscafé och den var verkligen hur saftig och god som helst. Ni vet första gången man hörde talas om morotskaka? Skeptisk var bara förnamnet, men den kakan är ju en klassik godbit numera. Lite samma sak med rödbetskakan - den är här för att stanna! (I vår familj i alla fall.)



Rödbetskaka med choklad
3 ägg
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1,5 dl solrosolja
3 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1-2 tsk kanel (beroende på hur mycket kanelsmak du vill ha)
2 msk kakao
2 dl riven rå rödbeta
100 g hackad mörk choklad

Vispa ägg och socker. Tillsätt oljan. Blanda de torra ingrediensen och rör ner i smeten. Tillsätt rödbetorna och chokladen. Häll i smord och bröad form och grädda i 175 grader 40-45 min.

Glasyren ovanpå kan man skippa om man vill. Den ser helt klart lite läbbig och artificiell ut med den skarpa färgen, men den är helt naturlig! Man blandar bara lite rödbetssaft i glasyren (florsocker och vatten). Det går även att göra en färskosttopping i stället, sån som man brukar ha på morotskakor, om man vill ha något mer krämigt. Jag serverade yoghurtgrädde till - hur gott som helst! Blanda 2 dl vispad grädde med 1 dl turkisk yoghurt och 1-2 tsk vaniljsocker.

Inga kommentarer: