onsdag 20 februari 2013

Sportlov, typ

Ja, någon form av sportlov kan man väl säga har tagit sin början idag. Jag är inte ledig eftersom det är min företagsdag, som idag består av att tillverka inbjudningskort till en 70-års middag, men eftersom det är sportlov i Uppsala den här veckan så är jag med på det på ett hörn. Typ. Måndag och tisdag jobbade jag på skolan, men där är det en helt annan värld utan elever! Först tänker man att det nog är en bättre värld utan elever (man hinner sitta ner och fika, planera för mer än bara några dagar i taget, prata strunt och allvar med sina kollegor, njuta av tystnaden och man hinner gå på toaletten mer än bara en gång på en dag - icke att förringa!) men ganska snart inser man att det är en rätt tråkig värld utan elever. Blir ju också lite knasigt att vara lärare men aldrig ha några lektioner...

I alla fall, jag är nuförtiden inte en sån lärare som automatiskt har ledigt alla lov. Många fristående skolor har vanliga semesteravtal för sina lärare, vilket innebär att jag jobbar 40 timmar i veckan i stället för 45, och har fem veckors semester att ta ut när det passar t.ex. på sportlovet (plus nio arbetsfria dagar som kompensation för utvecklingssamtal, föräldramöten m.m.) i stället för ledigt under alla skollov, typ tio veckor. Många tycker att detta är högst uppseendeväckande, men allvarligt - vem blir lärare för att få ledigt på loven? Har man det som orsak blir man nog inte långlivad i branschen. När allt kommer omkring ska man ju ändå jobba typ 40 veckor/år...

Nu var det inte meningen att det här skulle bli ett långt inlägg om arbetstidsavtal, jag ville enbart säga att jag idag har någon sorts mental uppstart för "sportlovet" som för min och F:s del börjar imorgon. Då bär det av till tekniska museet. (F:s val. Han var uppenbarligen inte lika lockad av mitt alternativ: shopping.)

 

 

För någon vecka sen blev jag allmänt irriterad på allt "roddigt" som stod i Stringhyllan. Jag rensade bort och bytte ut eftersom längtan efter "ljust och fräscht" var så stor. Här är resultatet: mindre antal saker och de som är där är företrädesvis vita och några lite svarta.


Inga kommentarer: