söndag 30 juni 2013

En söt liten sur kaka

"Fyller någon år?" Frågan kommer från S:s morbror när han ser att jag står och gör en tårta i köket. "Nej, ingen fyller år, men det är ju lördag!", svarar jag glatt. Och jag har sagt det förr: allt som går att fira ska firas, så igår firade vi att det var lördag! Jag och S var matansvariga och på helgen ingår det så klart efterrätt. Jag har ett helt lager av smarriga kakor, tårtor och andra sötsaker från olika bloggar som bara ligger och väntar på att få provbakas. Jag använder nu semestern till att baka och äta dessa. Bra semestersysselsättning, tycker jag och människorna i min omgivning håller med eftersom de får smaka!


 


 

Jag bakade en Lemon poppy seed cake, som rönte stor framgång hos publiken. Av naturen är jag lite skeptisk till sötsaker med citron,  eftersom de oftast är mer sura än söta. Ett bra bakverk för mig är ett sött bakverk med choklad. Punkt. Men jag har gjort en variant på den här kakan förut och vet att den blir riktigt god, trots citronsmaken. Därför vågade jag testa den här mer tårtliknande varianten från Louises spis. Och även om den inte slår en riktigt kladdig chokladkaka med till exempel kolasås, så var den riktigt smarrig.
 


Inga kommentarer: