tisdag 25 juni 2013

Samlar - idéer och saker

Fram på vårkanten brukar det komma smygande ett större pyssel- och omgörningsbehov än vanligt hos mig. Då räcker det helt plötsligt inte med att sy ett litet ny kuddfodral här eller byta ut en tavla där. Nej då är det större planer som gäller. Skissblock åker fram. Långa Att göra-listor och Att köpa-listor skrivs. Letandet på Internets alla inredningssidor och -bloggar intensifieras. Pulsen går upp.

Och det är verkligen inget fel med det. Det är heeelt normalt. Det vore också helt problemfritt om det inte vore för den lilla detaljen att jag i princip aldrig är hemma på somrarna och därför inte kan förverkliga planerna nu på en gång. (Någon skulle kanske även invända att denna omgörning lär kosta en hel del, vilket helt klart även det är något av ett problem...). Fyra veckor på bortaplan kommer därför ägnas åt att planera, fantisera, visualisera och att skriva listor. Detta kommer leda till frustration. Det enda rent praktiska jag kan göra åt detta behov är att gå på loppis under semestern och försöka hitta fina prylar som passar in i omgörningen (Detta kan ju lugna "någon" eftersom loppisfyndade prylar är billigare än ny inköpta, vilket håller nere kostnaderna lite för denna omgörning).

Några saker har redan inhandlats på hemmaplan och de samsas nu i en fin påse i klädkammaren. Vänner från förr kanske känner igen mitt beteende: att köpa nytt och samla på hög tills man har allt som behövs för att kunna göra en hel "make over" var något jag ägnade mig åt på mellanstadiet. Då bestod "make over"-påsen främst av dunvippor i rummets nya färger. 80-tal! Vet dock inte om jag har tålamod att samla ihop allt innan jag börjar göra om denna gång. Det får kanske bli ett rum i taget eller så.

 


 

Lyckan var stor när jag hittade Varpunens fina förvaringspåsar på den fantastiska nyöppnade affären Urban collection här i Uppsala! Jag som sneglat på dem länge och tänkt beställa på nätet med dyr frakt. Och så står dem bara där i skyltfönstret och jag ville köpa alla. En fick följa med hem. För den här gången.


 

Inga kommentarer: